Referat for Skoleudvalget møde den 15. august 2023
72. Drøftelse i fagudvalg af strategierne 'Grøn vækst' og 'Sammen om kvalitet i velfærd'
Sagsnummer: 2022-015563
Sagsbehandler: Vibeke Nørby
Præsentation
Alle fagudvalgene bedes på augustmøderne drøfte Byrådets to strategier 'Grøn vækst' og 'Sammen om kvalitet i velfærd' i forhold til, hvad strategierne betyder for udvalgets område.
Forvaltningen foreslår
- at Udvalget drøfter de to strategier og hvad de betyder for Udvalgets område.
Sagsbeskrivelse
Byrådet vedtog i 2022 visionen 'Vi bygger broerne'. Visionen er fulgt af 4-årige politiske mål for hvert udvalg, tre strategier og en række konkrete indsatser.
To af de tre strategier - 'Grøn vækst' og 'Sammen om kvalitet i velfærd' - er vedtaget af Byrådet i foråret 2023. Den tredje - Plan- og bæredygtighedsstrategien, der har en anden karakter - er på vej efter sommerferien.
Samtidig med vedtagelsen af de to strategier er det besluttet, at alle fagudvalg efterfølgende drøfter, hvad de betyder for udvalgets område. Desuden holdes begge strategier op mod udvalgets politiske mål og andre aktuelle dagsordener i udvalgene.
Økonomi
Ingen.
Høring
Ingen.
Klima & bæredygtighed
Ikke relevant i denne sag. De to strategier er vurderet i forhold til klima og bæredygtighed forbindelse med vedtagelsen af dem.
Beslutning
Skoleudvalget drøftede strategier 'Grøn vækst' og 'Sammen om kvalitet i velfærd' i forhold til, hvad strategierne betyder for udvalgets område.
Der er en god sammenhæng mellem Middelfart Kommunes Vision, strategierne 'Grøn vækst' og 'Sammen om kvalitet i velfærd’ og de politiske mål.
Det besluttes, at der også ved opfølgning og status på SKU’s politiske mål, synliggøres sammenhænge til de overordnede strategier.
Behandlingsplan
Drøftet, og der laves særskilt referat.
Kent Mosgård deltog ikke i sagens behandling.
Drøftet. Udvalget beder om en status på de politiske mål inden udgangen af 2023.
Ulla Sørensen deltog ikke i sagens behandling.
Børn- Kultur og Fritidsudvalget drøftede strategierne 'Grøn vækst' og 'Sammen om kvalitet i velfærd' i forhold til, hvad strategierne betyder for udvalgets område.
Der er en god sammenhæng mellem Byrådets vision, strategierne 'Grøn vækst' og 'Sammen om kvalitet i velfærd’, udvalgets politiske mål og indsatser med at udmønte børne- og ungevisionen ”Fra Middelfartbarn til verdensborger” og Kultur- og Fritidsstrategien i praksis.
Det blev besluttet, at udvalget får en status på arbejdet med de politiske mål omkring årsskiftet 2023/2024.
Bilag
73. Orientering om Reformkommissionens anbefalinger (I)
Sagsnummer: 2023-010036
Sagsbehandler: Dorte Stage Mølgaard
Præsentation
Reformkommissionen offentliggjorde i maj 2023 to publikationer; Nye Reformveje 2 og Nye Reformveje 3. De rummer begge anbefalinger til, hvordan nogle af de hovedudfordringer, som Reformkommissionen beskrev i publikationen "Erkendt, forsøgt løst, uløst" fra 2021, kan løses.
Nye Reformveje 2 er den mest centrale i relation til skoleområdet, da dens anbefalinger retter sig mod dagtilbuds-, folkeskole- og ungdomsuddannelsesområdet. Nye Reformveje 3 har dog perspektiver - især ift. civilsamfund og virksomheder - som også er relevante at kende.
Der orienteres om planen for dialoger i Skoleudvalgets møderække om Reformkommissionens anbefalinger. På nærværende møde sættes der fokus på Reformkommissionens anbefalinger om at gentænke ungdomsuddannelseslandskabet.
Forvaltningen foreslår
- At orienteringen om Reformkommissionens anbefalinger vedrørende ungdomsuddannelseslandskabet tages til efterretning.
- At planen for yderligere orienteringer om Reformkommissionens anbefalinger godkendes.
Sagsbeskrivelse
Reformkommissionen blev nedsat i oktober 2020 af regeringen for at foreslå reformer, der kan bidrage til at løse nogle af de komplekse udfordringer, der knytter sig til at sikre Bedre uddannelser for alle, Flere i job samt Flere og bedre job. Udfordringsbilledet blev udfoldet i Reformkommissionens første rapport "Erkendt. Forsøgt Løst. Uforløst" fra 2021.
Reformkommissionens medlemmer er:
- Nina Smith, professor ved Institut for Økonomi på Aarhus Universitet (formand)
- David Dreyer Lassen, prorektor for forskning og professor i økonomi ved Københavns Universitet
- Philipp Schröder, professor ved Institut for Økonomi og direktør for Firms and Industry Dynamics Research Centre på Aarhus Universitet
- Per B. Christensen, formand for Danske SOSU-skoler, VIA - University College og VUC - Kbhsyd
- Jørgen Søndergaard, forskningsleder (emeritus) i VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd - samt Senior Fellow i Kraka
- Jon Kvist, professor ved Institut for Samfundsvidenskab og Erhverv på Roskilde Universitet samt ekspert og landekoordinator i Europa-Kommissionens uafhængige ekspertnetværk, European Social Policy Network
- Agnete Raaschou-Nielsen, bestyrelsesformand for Arkil Holding A/S og Danske Invest samt bestyrelsesmedlem i Aktieselskabet Schouw & Co og Københavns Universitet.
Forvaltningen foreslår dialoger om Reformkommissionens anbefalinger, rettet mod skoleområdet og ungdomsuddannelserne, med Skoleudvalget på følgende møder:
- 13. august 2023: Anbefalinger om at gentænke ungdomsuddannelseslandskabet (Nye Reformveje 2).
- 10. oktober 2023: Anbefalinger om øget praksisfaglighed i skolen, herunder om partnerskaber med virksomheder (Nye Reformveje 2 og 3
- 12. december 2023: Anbefalinger om en stærkere rolle for PPR (Nye Reformveje 2)
Økonomi
Ingen.
Høring
Ingen, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Beslutning
- Orienteringen taget til efterretning.
- Godkendt.
Behandlingsplan
Bilag
74. Mærsk støttet projekt - Flere med i kommunale fællesskaber
Sagsnummer: 2023-009227
Sagsbehandler: Mads Sandager Hansen
Præsentation
Børn- og Ungeforvaltningen har modtaget en positiv støttetilkendegivelse fra A. P. Møller Fondens folkeskoledonation.
Nærværende sag handler om bevilling til at igangsætte projekt FIFA, "Flere med i fællesskaber i almenområdet".
Forvaltningen foreslår
- At der på Skoleudvalgets område gives en indtægtsbevilling på 1,880 mio. kr. vedrørende A. P. Møller Fondens folkeskoledonation til FIFA-projektet, "Flere med i fællesskaber på almenområdet".
- At der gives en tilsvarende udgiftsbevilling på driften på 1,880 mio. kr. i 2023 til at afholde udgifter.
- At egenfinansieringen til projektet, som i 2023 udgør 2,147 mio kr., afholdes indenfor udvalgets udgiftsramme.
- At bevillingerne i de kommende år, jf. skemaet under punktet økonomi, indarbejdes i budgetlægningen for 2024-2027.
Sagsbeskrivelse
Segregeringsomfanget har de seneste år været stigende i Middelfart Kommune.
For at komme i mål med målsætningen om at inkludere flere børn i almenområdet og samtidig sikre budgetoverholdelse, er det afgørende at styrke både skolernes og forvaltningens evne til at understøtte og løfte inklusionsopgaven i folkeskolen.
Middelfart Kommune har derfor ansøgt og fået bevilliget 9,0 mio. kr. af A.P. Møller Mærsk fondens folkeskoledonation til et kompetenceudviklingsforløb, som planlægges til at strække sig over 4 år.
Forløbet skal styrke de specialpædagogiske, almenpædagogiske og didaktiske kompetencer hos skolemedarbejderne, lederne og de centrale støttefunktioner i PPR (Pædagogisk Psykologisk Rådgivning) med det formål at styrke det samlede skolevæsens evne – både lokalt og centralt – til at fremme lige chancer for alle elever og til at understøtte, at de trives og udvikler sig fagligt i almenområdet. Det gælder også elever i komplekse læringssituationer, som skal mødes i særlige- og specialpædagogiske behov, herunder elever med forskellige typer af funktionsnedsættelser.
Kompetenceudviklingsforløb skal styrke de professionelles evne til at se ”bagom adfærd”, i tråd med mentalisering, øge deres viden om forskellige diagnoser, der kan forårsage, at elever bliver udfordret i læringsmiljøet og kommer i afmagt (fx autismespektret, ADHD, lærings- og udviklingsforstyrrelser) samt kvalificere deres evne til at organisere en undervisning, hvor flere oplever, at de trives og udvikler sig fagligt og socialt i almenområdet. Kompetenceudviklingsforløbet skal derved bidrage til at udvide det repertoire af muligheder, som det professionelle team i skolen har, når der skal ledes i klasserummet og skabes strukturer og læringsmiljøer, som kan tilgodese alle elevers trivsel og læring – også elever i komplekse læringssituationer med brug for særlige typer af støtte, som matcher særlige behov og diagnoser.
Der vil blive gjort brug af metoden co-teaching til en fælles struktur for teamets professionelle samarbejde og læring. Co-teaching er allerede en kendt metode i Middelfart Kommune, men der er store forskelle mellem medarbejdere og skoler. For nogle vil der være tale om et overordnet kendskab, mens der for andre vil være tale om en forankret arbejdsmetode, de er trygge ved at bruge.
PPR har et stort ønske om at følges med skolerne i dette kompetenceudviklingsforløb og om ikke kun at være på sidelinjen. PPR har på forhånd stor og specialiseret viden om børns særlige behov, diagnoser og specialpædagogik, men de har ikke arbejdet med co-teaching eller andre metoder til mere praksisnær sparring. Sigtet er således, at PPR-funktionen i endnu højere grad end i dag skal kunne understøtte arbejdet med at inkludere flere i børnefællesskaberne i folkeskolen.
Samlet set er projektet således en afgørende trædesten til at forbedre inklusionen og dermed kunne nå i mål med sikringsplanen for budgetoverholdelse.
Økonomi
Den samlede økonomi fremgår af tabellen nedenfor.
Egenfinansieringen tilvejebringes af de bestående centrale- og decentrale budgetter på skoleområdet, i form af skoler og forvaltning leverer personaleressourcer ind i projektet.
Projektfinansieringen fra A. P. Møller Mærsk Fonden dækker dels kursusbetalingerne til VIA University College og CO-teachingforløbene, mens skolernes og egenbetaling kommer i form af projektudarbejdelse og ledelse, workshopdeltagelse, samt personaleressourcer i form af deltagelse i vidensforløb, samt sparingsforløb og evalueringsforløb.
Egenfinansieringen afholdes indenfor forvaltningernes og de decentrale enheders budgetter.
FIFA-projekt |
Periode |
Periode |
Periode |
Periode |
Periode |
I alt |
--- beløb i 1.000 kr. --- |
||||||
Projektsum |
4.027 |
4.854 |
4.719 |
1.970 |
257 |
15.827 |
Egenfinansiering |
2.147 |
1.893 |
1.793 |
964 |
30 |
6.828 |
Mærsk tilskud |
1.880 |
2.961 |
2.926 |
1.006 |
227 |
8.999 |
Bevillingen i budgetårene 2024-2027 indarbejdes i den igangværende budgetlægning.
Økonomiafdelingen bemærker, at både udgifter- og projektfinansiering indgår i servicerammen. Bevillingen har derfor ingen konsekvenser for kommunens overholdelse af servicerammen.
Høring
Ingen høring af ældrerådet og handicaprådet.
Klima & bæredygtighed
Projektet har ingen større konsekvenser for klima og bæredygtighed.
Det bør dog nævnes, at inklusion af flere børn og unge i fællesskaberne på den lokale distriktsskole, som alternativ til segregering til fjernere beliggende specialundervisningstilbud alt andet lige medvirker til reduktion af transportbehovet og derigennem giver marginalt positive CO2 effekter.
Beslutning
Alle punkter indstilles godkendt.
Behandlingsplan
75. Skolernes ferieplan 2025-2026
Sagsnummer: 2023-009369
Sagsbehandler: Lone Lander Stie
Præsentation
Forvaltningen har udarbejdet forslag til ferieplan for skoleåret 2025-2026. Forslaget forelægges Skoleudvalget med henblik på beslutning om at sende det i høring.
Forvaltningen foreslår
- At Skoleudvalget godkender, at forslaget til ferieplanen sendes i høring i perioden 16. august til 31. august 2023.
Sagsbeskrivelse
Der skal årligt vedtages ferieplan for skolerne.
Undervisningsministeriet fastsætter datoen for sommerferiens start i den vejledende ferieplan. Alle øvrige datofastsættelser er en byrådsbeslutning.
Skoleåret planlægges som udgangspunkt med 200 skoledage, men der kan planlægges med flere eller færre skoledage.
Skoleåret 2025-2026 starter den 11. august og slutter 26. juni.
Det detaljerede forslag til ferieplan for skoleåret 2025-2026 er vedhæftet sagsfremstillingen.
Økonomi
Ingen.
Høring
Ferieplanen sendes i høring hos:
- Skolebestyrelserne
- Skolernes MED-udvalg
Høringsperioden varer fra 16. august til og med 31. august 2023.
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Godkendt.
Behandlingsplan
Bilag
76. Opfølgning på regnskabsresultat 2022 for Natur- og Helhedsskolen, Billesbølle
Sagsnummer: 2021-000021
Sagsbehandler: Mads Sandager Hansen
Præsentation
Middelfart Kommune har det økonomiske og faglige tilsyn med Natur- og Helhedsskolen Billesbølle.
I sagen gives en kort orientering om skolens regnskabsresultat for 2022 og det indstilles som konsekvens af regnskabsresultatet, at det økonomiske tilsyn og kravene til skolens budgetlægning skærpes i en periode.
Forvaltningen foreslår
- At orienteringen om regnskabsresultatet for Natur- og Helhedsskolen, Billesbølle bliver taget til efterretning.
- At Natur- og Helhedsskolen, Billesbølle med henblik på at reetablere egenkapitalen fremadrettet pålægges at budgetlægge med afsæt i et driftsoverskud på minimum 0,300 mio. kr. årligt ind til egenkapitalen er reetableret på et niveau på minimum 1,200 mio. kr.
- At det økonomiske tilsyn med Natur- og Helhedsskolen, Billesbølle i en periode skærpes, således at skolen pålægges at aflevere budgetopfølgninger til forvaltningen med passende frekvens indtil egenkapitalen er reetableret på et minimumsniveau på 1,200 mio. kr.
- At forvaltningen bemyndiges til at fastsætte opfølgningstidspunkt og -interval efter nærmere dialog med skolen. Der kan fx være tale om kvartalsvise budgetopfølgninger.
Sagsbeskrivelse
Middelfart Kommune har driftsoverenskomst med den private specialskole, Natur og Helhedsskolen, Billesbølle. Som led i driftsoverenskomsten har Middelfart Kommune det økonomiske og faglige tilsyn med skolen.
Billesbølle har efter en længere årrække med stabile økonomiske resultater realiseret et stort driftsunderskud på 1,690 mio. kr. for regnskabsåret 2022.
Som konsekvens af driftsunderskuddet er skolens egenkapital blevet reduceret fra 1,813 mio. kr. primo 2022 til blot 0,123 mio. kr. ultimo regnskabsåret.
Resultatet er bekymrende og skolen vil i sagens natur næppe kunne fortsætte driften, dersom et lignende regnskabsresultat skulle blive realiseret i 2023.
Skolen havde oprindeligt budgetlagt med et driftsunderskud på 0,317 mio. kr. i 2022.
Resultatet er således 1,373 mio. kr. dårligere end budgetforudsat.
Forskellen mellem budget 2022 og realiseret resultat for 2022 skyldes primært, at skolen har personaletilpasset relativt sent til elevtalsforudsætningerne. Derudover har det været medvirkende, at skolen har gennemgået en større omstruktureringsproces på personalesiden:
Tilpasningerne har givet anledning til følgende afvigelser:
- Indregning af løn til opsagte medarbejdere i opsigelsesperioden på 0,444 mio. kr.
- Indregning af regulering af feriepengeforpligtelse på 0,465 mio. kr.
- Indregning af afspadseringsforpligtelser på 0,213 mio. kr.
BDO Revision påpeger i revisionsprotokollen, at det er en afgørende forudsætning for skolens fortsatte drift, at budgettet for 2023 overholdes.
Skolens ledelse har iværksat en række tiltag ultimo 2022 for at tilpasse ressourcerne til fondens aktiviteter og økonomi.
Ledelsen har et stor fokus på at sikre løbende tilpasninger af ressourcerne til antallet af elever, således der ikke realiseres et nyt driftsunderskud.
Skolens ledelse har udarbejdet et budget for 2023, som udviser et mindre driftsunderskud inkl. afskrivninger på 0,187 mio. kr., men med forventning om positiv likviditet gennem hele 2023.
Der er dermed positive forventninger til udviklingen i 2023. Det er forvaltningens vurdering, at forventningen understøttes af et solidt elevgrundlag på skolen.
Skolens ledelse har yderligere udarbejdet en budgetopfølgning pr. 31. marts 2023, som viser et forventet driftsoverskud på 0,289 mio. kr. Der tegner sig således en positiv afvigelse på 0,476 mio. kr. i forhold til budgettet.
Økonomi
Billesbølle er en vigtig samarbejdspartner og indgår som et centralt element i Middelfart Kommunes tilbudsvifte i forhold til at løfte specialiserede undervisningsbehov for især udadreagerende normaltbegavede børn.
Det er derfor vigtigt at sikre, at skolen har et tilstrækkeligt solidt økonomisk fundament.
Det er forvaltningens vurdering, at skolens som udgangspunkt har en svag driftskapital er sårbar overfor udsving og uforudsete hændelser, eksempelvis langtidssygefravær.
Forvaltningen anbefaler derfor, at der arbejdes hen mod at sikre skolen en egenkapital på minimum 1,200 mio. kr. Forvaltningen indstiller derfor til udvalgets beslutning, at skolen pålægges at udarbejdet årlige driftsbudgetter, der udviser et overskud på minimum 0,300 mio. kr.
Forvaltningen vurderer endvidere, at det er nødvendigt at følge skolen lidt tættere ind til egenkapitalen er reetableret. Forvaltningen indstiller derfor til udvalgets beslutning, at skolen i løbet af året skal aflevere et passende antal budgetopfølgninger til forvaltningen. Det kan eksempelvis være kvartalsvise opfølgninger, men opfølgningsfrekvensen fastsættes i dialog med skolen.
Høring
Ingen høring af ældrerådet og handicaprådet.
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Orienteringen taget til efterretning og punkter godkendt.